Midrash Rabbah
بسم الله الرحمن الرحيم
KUR'ÂN, MİDRAŞ'TAN KOPYALANDI İDDİASI ÜZERİNE
Midraş, İbranice'de "açıklamak", "yorumlamak" anlamlarına gelen bir kelimedir. Yahudilikte karmaşık dini metinlerin açıklanması amacıyla yazılan eserlerin de özel ismidir.
Midraşim agadik Kitâb-ı Mukaddes’teki tarihî olay ve kıssalarla ahlâkî metinleri açıklayan eserlerdir. Tevrat ve beş “megillot”a dair en önemli midraş koleksiyonu Midraş Rabbah’tır. Bu adı, Tekvîn kitabının ilk cümlesinin Rabbah denilen Rabbi Hoşayah tarafından tefsir edilmesinden dolayı almıştır. Bu isim altında toplanan midraşlar homojen değildir ve farklı dönemlerde kaleme alınmıştır. Rabbah midraşlarının en eskisi V. yüzyıla tarihlenen Genese Rabbah (Bereşit Rabba) olup Tekvîn kitabının tamamının agadik tefsiridir (The Oxford Dictionary of the Jewish Religion, s. 464; Hruby, IX, 127).
Bazıları, Kuran'ın Midrash Genesis Rabbah'da (insanın yaratılışı ve yahudilerin geçmişi anlatılan) geçen Hazreti İbrahim'in ateşe atılma hikayesini "kopya aldığı"nı iddia etmiştir.
Gerekçe olarak "Tevrat'ta Hazreti İbrahim ur'a sürüldü ve ur ona zarar vermedi şeklindeki ayet bir yahudi tefsirci tarafından aremiceye çevrilirken İbrahim ateşe atıldı ama ateş ona zarar vermedi şeklinde çevrilmiştir. Çünkü o tefsirci ur’un bir şehir ismi olduğunu bilmiyordu. Aramice’deki ateş anlamına gelen or kelimesinin İbranice’deki karşılığı zannediyordu." denilmiştir.
Bu durumda iddia sahipleri şu soruyu cevaplamalı; Tevrat'ta Hazreti İbrahim'in putperestlerle veya putperestlikle mücadelesi sonucunda Ur kentine sürgün edildiği yazıyor mu?
Benzer iddialar aşağıdaki isimler tarafından da öne sürülmüştür:
J. W. Sweetman, Anis Shorrosh, Robert Morey, Mateen Elass, Abdiyah Akbar Abdul-Haqq, Abdallah Abd al-Fadi, F. S. Coplestone, Norman Geisler and Abdul Saleeb.
Midraş ve diğer Yahudi dinî metinlerinin şüpheli yapısı ve bunlara sonradan yapılan düzenlemeler bilim camiasında iyi bilinmektedir ve Genesis Rabbah da bunun bir istisnası değildir.
The Jewish Encyclopaedia (yahudi sözlüğü)'daki açıklama şu şekildedir:
"Bereshit Rabbah (yani Genesis Rabbah)'ın gerçek düzenlemesinin tarihini anlamak zor; muhtemelen Kudüs Talmud'undan çok geç değildi.
Ancak ondan sonra bile metin muhtemelen düzenlemeye kapanmadı, uzun veya kısa bölümler her zaman eklenmiş olabilir, parashah'lara (tek bir konuyla ilgili bölümler) giriş kısımları artırılmış ve var olanlara da eklemeler yapılmış olabilir."
Devamında ise içinde Tanhuma vaazları ile dâhi bağlantılar olduğu yazıyor. Bizzat Tanhuma vaazlarını çeviren Samuel A. Berman, el yazmalarının son hâlinin 8. yüzyıl sonları ile 9. yüzyıl başlarında olduğunu belirtir.
Midrash Tanhuma-Yelammedenu: An English Translation Of Genesis And Exodus From The Printed Version Of Tanhuma-Yelammedenu With An Introduction, Notes, And Indexes, 1996, Ktav Publishing House, Inc.: New Jersey, p. xii
Talmud'a tamamen benzeyen Midrash, Talmud'un tamamlanmasından sonra, Hahamların uydurduğu, yahut topladıkları hikmetleri, kıssaları, hükümleri ihtiva eder. Hahamlar, bunları kaybolmakdan korudukları için Midrash'da toplamışlardır. Bununla beraber Talmud'un tedvini, bin yıl kadar devam etmiştir.
A.Falıian,The Babylonien Talmud, -University of Queensland Press,st.Lucia,1963,s.S.
Genesis Rabbah'ın ilk el yazması ise İslâm'in gelişinden 400-500 yıl sonrasına denk gelir. Dolayısıyla bu da iddia edilenin aksine Yahudi metinlerinin Kuran'dan etkilenmiş olabileceğinin gösterir.
"Bereshit Rabbah", The Jewish Encyclopaedia, 1905, Volume III, Funk & Wagnalls Company, p. 64.
Yorumlar
Yorum Gönder