TEVBE SURESİNİN 66. ÂYETİNİN KIRÂATİ VE TOPKAPI MUSHAFI ÜZERİNE
بســمـ الله الرحـمن الرحيمـ
TEVBE SURESİNİN 66. ÂYETİNİN KIRÂATİ VE TOPKAPI MUSHAFI ÜZERİNE
Öncelikle ilgili âyetin kırâati üzerinde durulacak olursa, "Mücâhid b. Cebr [v. 103/721,
إِنْ نَعْفُ عَنْ طائِفَةٍ
(bir grubu affetsek de) ifadesini] meçhul formda ve fiili müennes yaparak,
اِنْ تُعْفَ عَنْ طَٓائِفَةٍ
in tu‘fe ‘an tā’ifetin (bir grup affedilse de) şeklinde okumuştur. Ancak daha uygun olan, fiilin müzekker okunmasıdır, çünkü fiilin isnat edildiği kelime zarftır.
Nitekim
سير بالدابة
sîra bi’d-dâbbeti (Binekle yolculuk yapıldı.) denilir, fakat aynı ifade
سيرت بالدابة
sîrat bi’d-dâbbeti şeklinde kullanılmaz. Fakat Mücâhid kıraatinde anlam esas alınmış ve ifade adeta
إن ترحم طائفة
in turham tā’ifetün (bir gruba merhamet edilse de) şeklinde takdir edilmiş ve bu yüzden de fiil müennes kılınmıştır. Ancak bu kullanım gariptir. Çoğunluğun
اِنْ يُعْفَ عَنْ طَٓائِفَةٍ
in yu‘fe ‘an tā’ifetin (Bir grup affedilse de) ifadesinde fiili müzekker yaparak;
تُعَذَّبْ طَٓائِفَةٌ
tu‘azzeb tā’ifetün (bir diğer gruba azap edilir.) ifadesinde ise fiili müennes yaparak okuyuşları daha iyidir. Bir başka okuyuşta ise fiil malum formda;
اِنْ يَعْفُ عَنْ طَٓائِفَةٍ مِنْكُمْ يُعَذِّبْ طَٓائِفَةً
in ya‘fu ‘an tā’ifetin minküm yu‘azzib tā’ifeten
(O, içinizden bir grubu affetse de diğer bir gruba azap edecektir) şeklindedir ki, bu durumda fâ‘il, Yüce Allah’tır."
Yani Tevbe sûresindeki (9/66; vr. 121b, str. 12)
اِنْ نَعْفُ عَنْ طَٓائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَٓائِفَةً بِاَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِم۪ينَ۟
kavl-i kerimini sözü edilen imamlardan biri olan, tâbiînden Kûfeli ÂSIM b. BEHDELE
عاصم بن بهدلة
Ebû Bekr Âsım b. Ebi'n-Necûd Behdele el-Esedî el-Kûfî (ö. 127/745) burada harekelediğimiz gibi okumuş, diğer dokuz imam
اِنْ يُعْفَ عَنْ طَٓائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَٓائِفَةً بِاَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِم۪ينَ۟
şeklinde kırâat etmiştir.
Topkapı Mushafı’ndaki harekeleme ve noktalama işaretlerini (hareke yerine konmuş noktaları ve nokta yerine konmuş hafif eğimli kısa çizgileri) incelediğimizde görüyoruz ki bunlar dokuz imamın okuyuşuyla örtüşmekte, Âsım b. Behdele’nin okuyuşuyla uyuşmamaktadır.
Kahire Mushafında ise;
ان نعف
yatay çizgi şeklindeki nokta kullanılarak yazılmış.
Yorumlar
Yorum Gönder