RESM-İ MUSHAFTA RAHMET KELİMESİNİN رحمت VE رحمة ŞEKLİNDE İMLÂSININ HİKMETLERİ

بســمـ الله الرحـمن الرحيمـ
RESM-İ MUSHAFTA RAHMET KELİMESİNİN
رحمت 
VE
 رحمة
ŞEKLİNDE İMLÂSININ HİKMETLERİ

 


Rahmet, kabz edildikten sonra bast olursa, bir darlıktan sonra genişlik ve ferahlık şeklinde tecelli ederse ve şiddetli bir sıkıntıdan sonra gelirse açık te ile
رحمت
şeklinde olur.

Ayrıca Rahmet
رحمت
dünyada vaki olan rahmeti ifade eder. Mesela insanların içtiği su, yediği yemek, bedeninde ki şifa gibi.







Eğer rahmet onu dileyen için henüz açılmamış yani gerçekleşmemiş ise tâ-i marbuta ile
رحمة
şeklinde olur. Tâ-i merbuta ile yazılan rahmet, ahirette mazhar olunan rahmet ile dünyada vaki olan rahmeti kapsar. 


Her ikisi de Allah'ın isimlerinden
الله
Lafza-i Celâle'ye ve senin Rabbin anlamında Rabbuke'ye
ربك
muzaf olur. Ancak
رحمت
her zaman Lafza-i Celâle'ye muzaf olur. Rahmet
رحمة
kelimesi de izafet olmaksızın marife veya nekre olabilir.
İslâmî yazıtlarda da açık te ile 
رحمت
şeklinde yazılmış olan örnekler mevcut.
Kahire Mushafından örnekler;
 

İslami Yazıtlardan açık te ile
رحمت
şeklinde yazıldığına örnekler;
1)Mekke-i Mükerreme'de bulunan bir İslami Yazıt;


2)Necran'da bulunana bir İslami Yazıt;


3)Mil Taşı

4) Medine-i Münevvere'de bulunan bir İslami Yazıt;


5)Yine Medine-i Münevvere'de bulunan bir İslami Yazıt;


 

 



المراد من ( رحمة ) مربوطة التاء : المعنى العام للرحمة‎
وهو يشمل الرحمة المدخرة عند الله إلى أبد الآبدين ثم الرحمة الواقعية التي يتمتع بها الناس واقعا ملموسا في حياتهم .‎
من حيث البناء الصرفي لها حالتان :‎
أ) قطعها عن الإضافة سواء كانت معرفة أو نكرة – وفي هذه الحالة تكون التاء فيها مربوطة ( رحمة )‎
قال تعالى : ( ذلك تخفيف من ربكم ورحمة ) جاءت نكر .‎
( كتب على نفسه الرحمة ) جاءت معرفة‎
وكلها مقطوعة عن الإضافة‎
الرحمة التي تأتي فيها التاء مبسوطة - رحمت - مفادها إنها رحمة بسطت بعد قبضها وأتت بعد شدة ، ودائما تكون مضافة مباشرة للفظ الجلالة عز وجل .

أما الرحمة التي تأتي فيها التاء مربوطة فهي رحمة مرجوة لم تفتح للسائل بعد .

ب ) وردت كلمة ( رحمة – رحمت ) مضافة إلى اسم من أسماء الله الحسنى إما إلى ( الله ) وإما إلى ( ربك ) واختلاف رسم التاء فيها ( رحمة – رحمت ) له دلالات ولطائف مثل

*** وأما ( رحمت ) المفتوحة التاء فالمراد منها الرحمة الواقعية فحسب أي التي ينعم بها الناس الآن‎

فما كان مدخرا عند الله غير مستعمل فهو ( رحمة )‎
وأما ما كان مستعملا في حاضر الناس وآثاره مدركا لهم كالماء الذي يشربونه والطعام الذي يأكلونه وصحة الأبدان والحواس فهو (رحمت)‎
وما كان عند الله من الرحمة الواسعة التي سينعم بها الناس في أوقات لاحقة فهو  
( رحمة ) 

Yorumlar

En Çok Görüntülenenler