MUCİZELER VE TENÂSÜB-Ü İLLİYET

بســمـ الله الرحـمن الرحيمـ

    Allah, Vasıtasız Olarak Diriltebileceğine Göre Bu Neden İcab Etti?

   Cenab-ı Allah vasıtasız olarak o ölüyü diriltmeye kâdir olduğu halde, ölüye kesilen ineğin bir parçası ile vurmanın faydası nedir?

 Cevab: Bunun faydası, onun daha güçlü bir hüccet olması ve hileden de uzak olmasıdır. İnkâr eden bir kimse, Musâ (a.s)’nın o ölüyü bir çeşit sihir ve hile ile dirilttiğini zannedebilirdi. Ama ona, kesilen ineğin bir parçası ile vurulduğu zaman dirilince, vurulan cisimden cesede geçen bir şey ile onun dirildiği şüphesi ortadan kalkar.

    Ayrıca bizzat kendilerinin yapmış oldukları bir fiil sebebiyle ölü canlanıp dirilince bu, peygamberlerin (a.s) bildirdiklerinin kullar tarafından yapılan bir aldatmaca olmayıp Allah katından olduğuna delil olmuştur. Kezâ bunda, Allah’a yaklaşmada, kurban takdim etmenin ehemmiyetine delâlet vardır.

 الفائدة فيه لتكون الحجة أوكد وعن الحيلة أبعد فقد كان يجوز لملحد أن يوهم أن موسى عليه السلام إنما أحياه بضرب من السحر والحيلة، فإنه إذا حيي عندما يضرب بقطعة من البقرة المذبوحة انتفت الشبهة في أنه لم يحي بشيء انتقل إليه من الجسم الذي ضرب بهإذا كان ذلك إنما حيي بفعل فعلوه هم، فدل ذلك على أن إعلام الأنبياء إنما يكون من عند للّه لا بتمويه من العباد وأيضا فتقديم القربان مما يعظم أمر القربان.

    Ayrıca bu şekilde Allah'ın bir ayeti gösterilmiş olmakta, aynı zamanda onların taptığı nesnenin ne kadar güçsüz olduğu ve öldürülmesinin hiçbir zarar vermediği gözler önüne serilmektedir.

    Bu örnekte de olduğu gibi her nebinin mucizesi, tenasüb-i illiyet prensibine uygun olmasa da bir kısım sebepler üzerine bina edilmiştir. Meselâ, Resûlullah'tan ﷺ sâdır olan harikulâde hâllere bakacak olursak; O, bir defasında susuz olan ordusunun su ihtiyacını gidermek için parmaklarından şakır şakır su akıtır.

Buhârî, menâkıb 25, meğâzî 35, eşribe 31; Müslim, fezâil 45-46.

Tabiî önce parmaklarını esbâb-ı âdiye (basit sebepler dairesinin) içine sokar; yani onları bir miktar suya daldırır veya üzerine su döktürür. Bir başka defasında ise 300 civarında sahabiyi doyurmak için bir-iki avuç hurmayı değerlendirir ve Allah'ın yaratmasıyla onu bereketlendirir.

Buhârî, menâkıb 25, meğâzî 35, eşribe 31; Müslim, fezâil 45-46.

    Allah (celle celâluhu), insan, sebepler dairesi içinde bulunduğu sürece sebepleri tamamen ortadan kaldırmamaktadır. O, peygamberlerden sâdır olan mucizeleri dahi cüz'î sebepler vasıtasıyla lütfetmekte ve bununla sebeplerin ehemmiyetine dikkat çekmektedir.

    Hazreti Musa'nın (aleyhisselâm) harikalar meydana getiren asâsını taşa vurup su fışkırttığı mucizesinde taşın içindeki az bir miktar suyun bu mucizeye mesned teşkil etmesi ve asânın bir vasıta olarak kullanılması bu hakikati teyit eden ayrı bir misaldir.

Yorumlar

En Çok Görüntülenenler