İBLİS'İN MAHİYETİ VE KARAKTERİ NASIL ORTAYA ÇIKMIŞTIR?

 İblis'in Gerçek Mahiyeti Nasıl Ortaya Çıkmıştır?


Bu lahzaya, yani Âdem’e secde emrinin vürûduna kadar Allah teâlâ İblis’in hissiyâtına dokunacak hiçbir emir ve teklif yapmamış, bir imtihan etmemiş idi ve onun o zamana kadar isyan etmemesi ve melekler içinde bulunması vâkı‘âtın kendi arzu ve temâyülâtına muvâfık cereyan etmesiyle de alâkadar bulunuyordu. Böyle bir hâlde olan tâatin ise mücerred emir ve rızâ-yı ilâhîye inkıyaddan neş’et ettiği tebeyyün edemezdi. Çünkü hem Allah’ın emrine hem de nefsin rızâsına muvâfık gelen husûsâtta asıl nazar-ı i‘tibâra alınıp itaat edilen mâbud, Allah mı yoksa nefis mi bu ta‘ayyün ve tebeyyün edemez. Vaktâ ki Âdem yaratılıp meleklerin ve o meyanda İblis’in ona secde etmeleri emredilince bu hepsi için bir imtihan olmuş ve bu imtihan İblis’in hissiyâtına dokunmuş ve mâhiyetini tezahür ettirmiştir. Ve o zaman Allah’ın bildiği gibi melekler ve Âdemce de anlaşılmıştır ki İblis’in sâbıkan meleklere refakat ve

müşabeheti


لَا يَعْصُونَ اللّٰهَ مَا اَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ
[et-Tahrîm 66/6] vasfını hakikaten hâiz olduğu için değil, emr-i ilâhî ile emr-i nefsin te‘âruz etmediğinden ve isyana sebep bulunmamasından dolayı imiş. Yoksa İblis hakikatte Allah’a değil, kendi zevkine ta‘abbüd edermiş ve nitekim

اسْجُدُوا لِاٰدَمَ 

diye onun zevk u rızâsına muhalif ilk emr-i ilâhî teveccüh edince İblis’in ilk işi secdeden imtinâ‘ ile isyan ve

 مَا مَنَعَكَ

suâline karşı ilk sözü de i‘lân-ı kibir ile izhâr-ı küfr ü tuğyan olmuştur.

Elmalılı Hamdi Yazır رحمة الله عليه

Yorumlar

En Çok Görüntülenenler