İHLÂS SURESİNİN KIRAAT FARKINI GÖSTEREN BİR İSLÂMÎ YAZIT
بســمـ الله الرحـمن
الرحيمـ
İHLÂS SURESİNİ İÇEREN BİR İSLÂMÎ YAZIT ÜZERİNE MÜLAHAZALAR
Yazıtın metni şöyle;
"بسم الله الرحمن الرحيم
الله لا احد الله
اصمد
لم يلد ولم يولد و(لم)
يكن له كفئا احد
وكتب عثم
رحمه الله"
"O, Allah'tır, bir
tektir. Allah Samed'dir. (Her şey O'na muhtaçtır; O, hiçbir şeye muhtaç
değildir.) O'ndan çocuk olmamıştır (Kimsenin babası değildir). Kendisi de
doğmamıştır (kimsenin çocuğu değildir). Hiçbir şey O'na denk ve benzer
değildir."
"Ve (bunu) ASM yazdı.
Allah ona merhamet eylesin."
İhlâs Suresini içeren bu
yazıtta kırâat farklılıkları göze çarpmaktadır. Mesela surenin başında
قل هو
"De ki o" ifadesi
yazılmamıştır nitekim Zemahşerî tefsirinde bu hususta şöyle demiştir; İbn
Mes‘ûd ve Übeyy b. Kâ‘b
قل
(de ki) olmaksızın,
هو الله احد
şeklinde okumuşlardır.
Resûlullah'ın ﷺ kıraatinde ise
قل هو
(kısmı) olmaksızın yazıtta ki
الله احد
şeklindedir. Nitekim o; “Kim
الله احد
Allāhu Ehad‘i okursa, Kur’ân’a denk düşer.” buyurmuştur.
Bir farklılıkta
كفوا
kelimesinde görülmektedir.
Yazıtta o dönemde hemze kullanılmadığı için
şeklinde yazılmış.
Yine Zemahşerî tefsirinde bu
kelime ile ilgili olarak şöyle demiştir;
ك
Kâf ve
ف
Fâ harflerinin zammesi ile
(Vav yerine Hemze ile)
كفئا
küfuen;
ك
Kâf’ın zammesi ve
ف
Fâ’nın sükûnuyla
كفئا
(küf’en) ve
ك
Kâf’ın kesresi ve
ف
Fâ’nın sükûnuyla
كفئا
(kif’en şeklinde) de okunmuştur.
عثم
Ayrıca yazıtı yazan kişinin ismi ile benzer isimde bir sahâbi vardır.
عثم بن الربعة رضي الله عنه
Resûlullah'ın ﷺ yanına vardığında ismi Abduluzza iken Resûlullah ﷺ onun ismini değiştirmiştir.
@PhDniX'e göre yazıtın kırâat ve imla şekline bakıldığında çok erken döneme ait olabileceği söylenebilir.
https://twitter.com/PhDniX/status/1484498586515746816?t=ovBr69HLQ4aNxP7CzZkSLA&s=19
Bu farklılıklar
1) Surenin
قل هو
ile başlamaması ki buna
değinildi.
2) Allah lafzı ile Ehad
arasına
لا
yazılmak suretiyle
الله
لا احد
şeklinde olması.
Burada ziyade olarak yazılan
لا
tekid lamı olmalı.
Yani "Elbette Allah
birdir/tektir." anlamında.
Tekid Lamı ve Tekid Nunu
manayı kuvvetlendirmek ve pekiştirmek için muzari veya emir fiillerinin ve
merfu'ismin başına
لَ
harfi getirilir.
وَاللهِ لَأَنْشُرَنَّ
الإِسْلامَ فِي بَلَدِي :
Vallahi İslam’ı memleketimde
yayacağım.
Ancak görüldüğü üzere tekid
lâm'ından sonra elifle başlayan bir kelime gelirse kelimenin başında ki elifle
lâm birleşir ve
لَأَنْشُرَنَّ
olduğu gibi
لا
olur.
لاذبحنه
Aslında Neml Suresinin 21. Ayetinde geçen ve günümüz mushaflarında
لااذبحنه
şeklinde yazılan ifade en
eski mushaflarda
لاذبحنه
şeklinde yazılmış olması
dikkat çekiyor.
https://twitter.com/PhDniX/status/1484498598138109968?t=cXSudHcMPcnbfnpk2DFn3A&s=19
Ancak İslam öncesi yazıtlarda
ve belgelerde bu yazıtta olduğu gibi lâmdan sonra elifle başlayan
احد
kelimesinin ilk harfi olan
elif lamla birleşmemiş
لا احد
şeklinde ziyade bir hemze ile yazılmış. Mesela burada
olduğu gibi.
https://twitter.com/PhDniX/status/1484498607701118978?t=p4m4KG6w302uGeEKYBVyqg&s=19
Kadim mushaflardan birkaç
örnek olarak,
a. Taha Suresinin 71.
Ayetinde geçen
فلاقطعن
ifadesi kadim mushaflarda bu yazıtta ki gibi
فلااقطعن
şeklinde yazılmıştır.
https://twitter.com/PhDniX/status/1484498602407997440?t=_2v8GJdvNp2YLVTiUcQU4Q&s=19
b. Enbiya Suresi 57.
Ayette geçen
لاكيدن
ifadesi kadim mushaflarda
لااكيدن
şeklinde yazılmıştır.
c. Sâd Suresinin 85. Ayetinde geçen
لَاَمْلَـَٔنَّ
ifadesi kadim mushaflarda
لَاامْلَـَٔنَّ
şeklinde yazılmıştır.
d. Âl-i İmrân Suresinin
158. Ayetinde geçen
لالى
ifadesi kadim mushaflarda
لا إلى
şeklinde yazılmıştır.
https://twitter.com/reddulevham13/status/1363563096569176065?t=WGNy5Zqyd-HdLIeFRd8-rg&s=19
https://reddulevham13.blogspot.com/2022/10/kadim-mushaflarda-al-i-imran-suresinin.html
3) Muhtemelen es-Samed olması
gereken
الصمد
kelimesinin
ل
Lâm harfi unutulmuş olarak
اصمد
şeklinde yazılması.
4) Yine muhtemelen
لم يكن
şeklinde olması gereken ifadenin
لم
harfi silinmiş olmalı ancak
يكن
şeklinde
و
Vav harfi düşmesi gerekirken
يكون
şeklinde yazılması.
https://twitter.com/PhDniX/status/1484558192684277760?s=19
Bir Zeyl: 4. Maddede
belirtile
لم
harfinin silinmiş olduğu kuvvetle muhtemel çünkü muhtemelen silah atışında yazıt hasar görmüş olmalı. Önceki fotoğrafı şöyle;
https://twitter.com/maqsud_marwazi/status/1484920230958805001?s=20&t=UZ4ZXBpahXldYKia-sVi9g
Ve 4. Maddede belirtilen
الصمد
kelimesinin
ل
Lâm harfi olmaksızın yazılmış
olması Sayın
@maqsud_marwazi'ye göre hemze-i vâsıl nedeniyle hazfedilmiş olmasıdır.
https://twitter.com/maqsud_marwazi/status/1484971605520490505?s=20&t=UZ4ZXBpahXldYKia-sVi9g
Ayrıca yazıtı yazan kişinin
ismi hakkında
عثم
şeklinde bir tahminde
bulunmuştum ama
عںم
noktalandırılması
غنم
Ğanem'de olabilir. Ayrıca bu yazıtın çok yakınında (büyük ihtimalle aynı kişiye ait bir yazıt daha bulunmuştur.
Sayın @aktash111'a göre
yazıtın metni şöyle;
"1- هذا مكن [معيض] بني
2- طفيل ابن يزيد / بريد
3- وكتب غنم بن مهسر؟ / مهىىىر؟
4- رحمه الله"
"Bu (ivaz olunan) mekan,
Benî Tufeyl b. Yezid'indir.
Ve bunu Ğanem b. Mühsir/Müshir yazdı. Allah ona merhamet eylesin."
https://twitter.com/aktash111/status/1453849849783259139?s=20&t=UZ4ZXBpahXldYKia-sVi9g
Eğer bu isim
مسهر
iken sehven
مهسر
olarak yazılmış ise Necran'da
bulunan bu iki yazıtı yazan kişi, Sayın
@maqsud_marwazi'ye göre ismi
bazı kitaplarda geçen
غنم بن مُسْهِر بن
عبد يغوث بن الحارث
Ğanem b. Müshir b. Abdiyeğus
b. el-Hâris olabilir.
غنم بن مُسْهِر
https://twitter.com/maqsud_marwazi/status/1484948354375299078?s=20&t=UZ4ZXBpahXldYKia-sVi9g
Abdiyeğus, Necran'da yaşamış
olan cahiliye şairlerindendir.
Ğanem b. Müshir
(Rahimehullah) ise bi'set-i Resûlullah'ın ﷺ
bidâyetine şahit olmuş ve
sonrasında Müslüman olmuştur.
والله اعلم بالصواب
Daha sonra bulduğum bir
fotoğrafta
لم
yazılmamış ama üzerinde
herhangi bir tahribatta görünmüyor
dolayısıyla bu işin aslını
herhalde fotoğrafları çekenler ve o bölgede
yaşamlar daha iyi bilebilir.
5)
كفوا
kelimesinin
کڡىا
veya
کڡا
şeklinde yazılmış olması ki
buna da değinilmişti.
İhlâs Suresini içeren sair
İslâmî yazıtlar.
https://twitter.com/reddulevham13/status/1457819130648793089?s=20&t=UZ4ZXBpahXldYKia-sVi9g
https://twitter.com/reddulevham13/status/1355605461827989505?s=20&t=UZ4ZXBpahXldYKia-sVi9g
Hâsılı tüm bu bilgiler ışığında bu İslâmî yazıtın çok erken dönemde yazılmış olabileceğini düşünebiliriz.
والله اعلم بالصواب
سبحانك
لا علم لنا إلا ما علمتنا إنك أنت العليم الحكيم
Yorumlar
Yorum Gönder