HAZRETİ ÂDEM'İN ve İNSANIN YARATILIŞI MERHALELERİ
بســمـ الله الرحـمن الرحيمـ
Hazreti Adem'in ve insanın yaratılışı ile ilgili ayetlerde farklı kelimelerin kullanılması bu durumun bir çelişki olma ihtimalini akla getirebilir o halde bunları tek tek incelemek faydalı olacaktır.
Kur'ân'da insanın yaratılışı ile ilgili, birbirini tamamlayan bilgiler
veriliyor:
1- Turab,
2- Tîn,
3- Sülâletin min tîn,
4- Tîn-i Lâzib,
5- Salsalin ke'l-fahhar.
6- Salsalin min hamein mesnûn
İnsanın önce topraktan yaratıldığı, sonra
bu toprağın özelliklerine ve bazı arızî vasıflarına değinilerek, balçık halinde
olduğu, sonra bu balçığın süzülmüş bulunduğu, sonra da bunun testi misali
fiske vurulduğunda ses çıkardığı beyân ediliyor.
Bütün bu değişik anlatım şekilleri bize Hazreti Adem'in yaratıldığı toprağın şekillenip içine ruh girinceye kadar geçirdiği safhaları haber vermektedir. Bunu, konudan bahseden ayetlere bakarak daha iyi anlayabiliriz; İlk olarak Sa'd Suresinde kullanılan
من طين
"çamurdan" ifadesi, suyla karışık toprak demektir.
الطِّينُ:
Çamur demektir.
Saffat Suresinde geçen:
طِينٌ لَازِبٌ
ise katı ve yapışkan çamur demektir. Hicr Suresinde 26 ve 28. ayette de şöyle buyurulmuştur:
حَمَاٍ مَسْنُونٍ:
Biçimlendirilmiş bir balçıktan (15:26) Ayette geçen
الحَمَاُ-الحَمَاَةُ
Siyah çamur, balçık demektir.
Rahman Suresinde ise
خَلَقَ
الْاِنْسَانَ مِنْ صَلْصَالٍ كَالْفَخَّار
”O, insanı çömlek gibi
(tın tın eden), kupkuru bir çamurdan yarattı” (Rahman, 14). buyrulmuştur.
فَخَّارٌ:
Pişmiş çömlek veya ateşte
pişmiş çamur olup, tuğla-kiremit manasınadır.
فخار
“fehhâr”,
فاخر
"fâhir" kelimesinin, mübalağa siğası olup, tıpkı,
علام
“allâm” kelimesinin,
عالم
“âlim”in mübalağası olması gibidir. Böyle olmasının sebebi, unufak olma özelliğindeki o toprak, suyu ve sıvıları içinde tutabilecek (bir çömlek) haline gelip, ufalanmayıp-yarılmayıp, içindekileri sızdırmayacak bir hal alınca, sanki, hem cinslerine karşı fahretmiş (öğünmüş) gibi olur.
İnsanın ilk yaratılışta üzerine bina edildiği çamurun
kokuşması, belkide sebepler açısından onun içinde bulunan bakterilerden kaynaklanmıştır. Başlangıçta uzun süre sıvı kalmış, kokuşmuş, değişerek başka hâl almış, üzerinden zamanın geçmesiyle hâlden hâle,
şekilden şekile girerek
devam eden bir
حَمَإٍ مَسْنُونٍ
Biçimlendirilmiş bir balçıktan, sonu da pişmiş, kurumuş, kiremit
ve tuğla hâline gelmiş ve
vurulduğunda tıngırdayan bir
صَلْصَال
(Kuruluğundan dolayı kendisine vurulduğunda ses çıkaran) kuru çamurdandır.
Bunun tersi de söz konusu
olabilir ki, neticesi çok fazla değişmez. Bir yönü itibarıyla, değişim ve
başkalaşıma maruz ve içinde sadece mikroorganizmaların bulunabileceği bir
çamur, yaklaşık olarak bir protein çorbası; diğer yönü itibarıyla da
mikroorganizmalara bile kapalı, sertleşip katılaşmış kuru bir çamur olduğu
düşünülebilir. Bu konuda Fahreddin Râzî tefsirinde şöyle demiştir;
"Görüldüğü üzere Cenâb-ı Hak, beşeri, çamurdan yarattığını bildirmiş,
diğer ayetlerinde de, onu,
Demek ki, insan maddesi çamurdan yaratıldıktan sonra
bir de
insan suretini alması, insanlık seviyesine gelmesi
için bir
müddet de tesviye edilmiş, bedeninin parçaları
kıvamına
getirilmesi için düzeltilmiştir. Bu sebepledir ki, çeşitli ayetlerde
çeşitli yaratılış kademelerine işaret
edilmiştir.
Nitekim Al-i İmran Suresi’nde
topraktan (3/59), bu ayette
(38/71) çamurdan, Müminun Suresi’nde çamur
hülasasından
(23/12), Hicr Suresi’nde kuru bir
çamurdan, şekillenmiş bir
balçıktan (15/28); Enbiya Suresi’nde
aceleden yaratıldığı
söylenmiştir. (Aslında bu metnin tam
kelimesi kelimesine
karşılığı değil. Arapça'da kullanılışına
göre cümle şu anlama
gelir: "İnsan yaratılıştan aceleci ve
sabırsız bir varlıktır." Aynı
noktaya İsra Suresi 11. ayette de değinilmiştir:
"İnsan pek
aceleci ve sabırsızdır.") Hâsılı
Hazreti Âdem’in (a.s) yaratılışı
ile ilgili ayetler birlikte düşünüldüğünde
bir çelişki olmadığı
belki bu farklı anlatımlarla yaratılış
safhaları ve ne çeşit toprak
veya çamurdan yaratıldığı kademeli bir
anlatımla açıklanmış
olduğu ve konuyla ilgili bütün âyetler
biraraya getirildiğinde ilk
insanın nasıl bir çamurdan şekillendirilip
meydana getirildiği
daha iyi anlaşılmaktadır. Sonuç olarak
Hazreti Adem'in
yaratılış safhaları şöyle sıralanabilir;
1) Topraktan,
2) Balçıktan,
3) Süzülmüş çamurdan,
4) Pişmiş kuru çamurdan,
5) Yapışkan çamurdan,
6) Biçimlendirilmiş balçıktan,
7) Kokuşmuş siyah balçıktan..
Ek:https://twitter.com/reddulevham13/status/1299415650180493312?s=20&t=Vshdfwk5ifDZA91rMag7yw
https://twitter.com/reddulevham13/status/1430479874024779776?s=20&t=Vshdfwk5ifDZA91rMag7yw
https://twitter.com/reddulevham13/status/1515312231889653761?s=20&t=Vshdfwk5ifDZA91rMag7yw
Yorumlar
Yorum Gönder